PROCJENA I VJEŠTAČENJE FER VRIJEDNOSTI INTELEKTUALNE IMOVINE - TRGOVINSKIH ZNAKOVA (BRANDOVA) & ŽIGOVA I PATENATA
U slobodnom poduzetništvu, vrijednost nematerijalne i intelektualne imovine afirmirala se kao glavni pokretač konkurentnosti trgovačkih društva. Takva imovina značajno utječe na povećanje vrijednosti društava, a nije rijetkost da trgovinski znak (brand) i slični oblici intelektualne imovine (patenti) čine više od dvije trećine ukupne vrijednosti društva.
Naš temeljni pristup procjeni vrijednosti intelektualne imovine vrši se primjenom metodologije standarda ISO 10668 koji prepoznaje pet metoda:
- 1.) royaltyrelief metoda,
- 2.) metoda premijske cijene i volumena (price premium & volume premium method),
- 3.) metoda inkrementalnih novčanih tokova (incremental cash flow method),
- 4.) metoda podjele dobiti (income-split method) te
- 5.) metoda multi-periodnih viškova zarada (multi-period excess earnings method).
U našim procjenama, naglasak je na royaltyreliefmetodu kojom se primjenjuju komparabilne, tržišno verificirane, stope rojaliteta, uz primjenu odgovarajućih dopunskih i kontrolnih metoda. Ova metoda se temelji na pretpostavci da vlasnik nematerijalne (ili intelektualne) imovine ne mora plaćati rojalitete za njeno korištenje, odnosno metodom se određujereferentna vrijednost za hipotetsko plaćanje rojaliteta.
Prednost ovog pristupa je u činjenici da se za procjenu vrijednosti nematerijalne (i intelektualne) imovine koriste komparabilne,tržišno verificirane, stope rojaliteta iz svjetskih baza podataka o intelektualnom vlasništvu koje se uobičajeno koriste kao tržišna referenca.U procjenama se uobičajeno primjenjuje više od jedne metode radi verifikacije i kontrole dobivenih rezultata. Svi modeli se parametriziraju u MS Excelu s pripadajućim elaboratom.